Slip uroen ved at være nærværende

Slip uroen ved at være nærværende! Hvis du kan. Mange mennesker er løbende fyldt af uro, bekymringer og tankespind. Men lad mig bare nøjes med at tale for mig selv. I mit hovedet kører ofte et mere eller mindre tydeligt bagtæppe af små og store frustrationer over mit liv. Hvis man spørger mig, hvordan jeg har det, så ‘går det jo godt’. Jeg har vitterligt ingen grund til at være bekymret, men alligevel kører det løs på øverste etage. Selv om jeg siger: Slip uroen

Slip uroen for bekymringer udefra

Ydermere lever vi i en tid, hvor vi  har masser af udefra kommende bekymringer som krig, energikrise, miljøkrise, prisstigninger, inflation og recession. Mange af tingene har direkte indflydelse på vores hverdag og velbefindende. Hele klodens befolkning er presset af udfordringerne. 

Øv dig i at være tilgivende

For mit eget vedkommende bidrager jeg ved at forsøge at dæmpe min egen uro. Jeg har i mange år tænkt og talt om og til mig selv i en meget hård tone. Nu øver jeg mig i at være mere kærlig, varm og tilgivende. Jeg orker heller ikke længe at skælde ud på cyklister, der kører mod ensretningen eller andre irriterende mennesker. For jeg er jo også bare et menneske, der af og til kører mod ensretningen og irriterer andre.

Vær nærværende over for dig selv

Min bedste kur for tiden er at forsøge at være nærværende over for alt det, der buldrer i min indre brændeovn. I stedet for at forlange af mig selv, at jeg straks stopper med at være utilfreds, vred og offeragtig, så holder jeg bare øje med ilden. Og varmer mig ved at være mit eget vidne, frem for at fordømme mig selv. Jeg er lidt som en voksen, der holder et barn i hånden og skaber tryghed. Ved hele tiden at være nærværende over for, hvad barnet gør, siger og tænker. Være der med støtte og accept. Uden at opdrage for meget. Jeg er der bare som det lys, vi begge skal varme os ved og orientere os efter. 

Du kender selv til nærværet

Der er ikke noget særligt terapeutisk ophøjet eller spirituelt eller religiøst i det. Du kender det med garanti selv. De øjeblikke, hvor du er optaget af noget, du nyder eller er koncentreret om. Der er ingen bekymring, ingen tanker, ingen selvbebrejdelse. Der er bare flow, glæde, nærvær, tilstedeværelse. Det kommer til alle. Man behøver ikke nødvendigvis at havbade, løbe en tur eller læse en bog. Du kan mærke det lige nu. Hvis du altså kan. Slip uroen ved at være nærværende. 

Tre hurtige råd til at fjerne uro

  • Vær opmærksom på din indånding og udånding. Gør indånding og udånding lidt længere og tænk imens: Jeg trækker vejret ind. Jeg ånder ud. Skub forstyrrende tanker blidt væk. 
  • Ring til en god ven og tal om noget andet end dine bekymringer. Du må gerne fortælle, hvad der bekymrer dig og fylder (for meget) men sig også, at du gerne vil tale om noget andet. 
  • Gå en tur og mærk din vejtrækning og mærk, hvordan dine bekymringer langsomt fylder mindre. Se evt på de mennesker, der omkring dig eller de ting, der er omkring dig, sug indtrykkene til dig, så du kommer ud af dine bekymringer og ind i det, der er omkring dig. Og ind i en mere ubekymret og nærværende del af dig. 

Er du interesseret i at få noget hjælp af mig til at arbejde med din uro og dine bekymringer, kan du læse lidt mere om terapi for én person her. Du kan også få rådgivning på mail, telefon eller online

Inspirerende litteratur om emnet: ‘Nuets kraft’ af Eckhardt Tolle